09029098657info@ariatadris.ir
تصویر کاربر
نام و نام خانوادگی

نکات مهم درباره فتومونتاژ

فتومونتاژ


به طور کلی، در هنر و گرافیک، کلمه “مونتاژ” به معنای خلق ترکیبی از چندین تصویر یا عکس است.
گاهی عکس‌های مختلف را چنان دقیق به هم مربوط می‌کنند که گویا عکس بطور عادی عکاسی شده‌است.
بعضی اوقات از عکس ترکیبی عکاسی می‌شود تا عکس نهایی مرتبطی حاصل آید.
همچنین نرم افزارهایی وجود دارد که میتوان این سبک را اجرا کرد.
نرم‌افزار ادوبی فتوشاپ یکی از بهترین نرم‌افزارها برای این هنر است.
در واقع میتوان گفت یکی از ویژگی‌های مهم، که فتوشاپ برای آن ساخته شده‌است همین فتومونتاژ است،
این نرم‌افزار قدرت باور نکردنی به فتومونتاژ داده است که فرد حتی نمی‌تواند تفاوت بین واقعیت و ساختگی بودن آن را تشخیص دهد .

طی قرن بیستم، فتومونتاژ نقش مهمی در هنرهای زیبا و هنرهای تجاری بر عهده داشت. ترکیب برش تصاویر و کنار هم گذاشتن آنها، در مدت زمان کمی که از اختراع عکاسی می گذشت، در 1830م. می توانست به دست یک گرافیست حرفه ای یا آماتور انجام شود. اما قرن گذشته با کنار هم نهادن خلاقانه تصاویر، اهمیت عکس های تکه تکه شده را نشان داد، که به استفاده عمودی این تکنیک منجر شد.
برای مثال: در جنگ جهانی اول سربازان با کنار هم قرار دادن تصاویر برای خانواده هایشان کارت های یادگاری درست می کردند. پیامدهای فتومونتاژ در آغاز قرن بیستم به سرعت از تجربه های هنری اولیه به گرافیک متداول ارتباطی، گسترش یافت. البته در ابتدا همچون فعالیت های آوانگارد، مورد اعتراض قرار گرفت. در این باره از سوی رائول هاوسمان، هنرمند دادائیست، توضیحاتی داده شد. او در بیانیه دادا نوشت:« من نیز به نامی برای این تکنیک نیاز داشتم و به همراه گئورگه گروتس، جان هارتفیلد، یوهانس بادر و هانا هش، بر آن شدیم که این فن را فتومونتاژ بنامیم. این اصطلاح، تنفر ما را از ایفای نقش هنرمند خود راشکل یک مهندس تصور کردن، بیان می کرد. بنابراین ما خواستار کارکرد کلی بودیم. ما می خواستیم بسازیم،می خواستیم ساختار اصلی کارمان را گرد آوریم.»

 

انواع فتومونتاژ

 

انواع فتومونتاژ را بهتر بشناسیم 

 

فتومونتاژ دستی

فتومونتاژ شامل چسباندن عکس‌های چاپی کنارهم نیز می‌شود که در قرن نوزدهم و بیستم رواج داشت و ویراستاران مجله‌ها آن‌ را به کار می‌بردند.

فتومونتاژ دیجیتال

با گسترش نرم‌افزارهای دیجیتال مانند فتوشاپ، CorelDraw ،Light Room  جای فتومونتاژ دستی را گرفتند. البته لازم به ذکر است که فتومونتاژ دیجیتال نیز انواع مختلفی مانند: خبری، هنری، مفهومی، تبلیغاتی و… را شامل می‌شود. که فتومونتاژ تبلیغاتی این روزها جزء مشاغل پر درآمد محسوب می‌شود.

 

تفاوت فتوکلاژ و فتومونتاژ چیست؟

کلاژ (تکه چسبانی) کلمه‌ای است که از زبان فرانسوی گرفته شده است. کلاژ ترکیبی از عکس و مصالح مختلفی مانند مقوا، بریده روزنامه، عکس اشیاء، پارچه و… است که، روی سطح بوم و یا هر سطح دیگری برای ایجاد یک تصویر تلفیقی چسبانده می‌شود. اگر برای بیان منظور، مقصود و افکارتان با استفاده از مواد و مصالح ترکیب‌بندی خاصی ایجاد کنید و از آن عکسی خلاقانه ارائه دهید، آن اثر خلق شده فتوکلاژ نام دارد. اگر بخواهیم ساده‌تر بگوییم کلاژ جزء روش‌های سنتی محسوب می‌شود. در حالی که فتومونتاژ در پروسه فرایند عکاسی شکل می‌گیرد.

 

 چند تکنیک‌ برای فتومونتاژ سریع‌تر

با رعایت چند نکته و تکنیک ساده کارتان جلو می‌افتد.

در قدم اول بهتر است عکس‌‌های هر پروژه را مدیریت کنید و درون یک فایل قرار دهید.
اگر خودتان عکاسی انجام می‌دهید از عکس‌هایی با کیفیت بالا استفاده کنید.
ابزارهایی مانند selection، Layer، pen در فتوشاپ به شما برای ساخت فتومونتاژ کمک می‌کند.
از ابزار pen برای حذف قسمت‌های قسمت‌های اضافی عکس و انتخاب بخشی از تصویر که به آن احتیاج دارید کمک می‌کند. این عمل را می‌توانید با استفاده از یک قلم فیزیکی دیجیتال و کار با فتوشاپ برای روی آیپد انجام دهید.

 

همچنین شما میتوانید برترین و کاملترین دوره فتوشاپ درسایت مشاهده کنید. جهت مشاهده صفحه دوره کلیک کنید.

 

Top