09029098657info@ariatadris.ir
تصویر کاربر
نام و نام خانوادگی

هزینه طراحی و تولید قالب تزریق پلاستیک

هزینه طراحی و تولید قالب تزریق پلاستیک

 

هزینه طراحی قالب تزریق پلاستیک به نوع طرح اولیه و نرم‌افزارهای طراحی قالب تزریق پلاستیک برمی‌گردد. اما به‌طور کلی هزینه ساخت قالب تزریق پلاستیک به پارامترهایی چون


1- ابعاد قطعه (طول ،عرض و ارتفاع)
2- حفره‌های جانبی که نیاز به کشویی دارد ( Slide)
3- جنس قطعه (ABS،PP،PA،PE،PBT)
4- رزوه داخلی و خارجی
5- نکن‌ های داخلی و خارجی 
6- راهگاه سرد یا گرم (Cold Runner- Hot Runner)
7- کیفیت سطوح خاص
8- تعداد کویتی (حفره قالب)
9- مشخصات دستگاه تزریق(در صورت تولید توسط خود مشتری)
9- تیراژ قطعه تولیدی
مهم‌ترین این پارامترها را ابعاد قطعه و پیچیدگی‌های موجود در قطعه بستگی دارد و مابقی این پارامترها وابسته به این دو مشخصه کلی هستند.

 

قیمت طراحی و تولید قالب تزریق پلاستیک برای قالب گیری و تزریق قاب یا بسته بندی نهایی محصول شما از بیشترین هزینه هایی است که باید در سرمایه گذاری اولیه شما لحاظ شود. این قالب ها به ویژه آنهایی که برای تولید در تیراژ بالا استفاده می شوند قیمت بالایی دارند.

یک قالب ساده، دارای دو قسمت است. هرچه محصول شما ظاهر پیچیده تری داشته باشد تعداد این قالب ها بیشتر می شود. بیشتر محصولات به 4 تا 6 قالب نیاز دارند. 

 

عمده هزینه قالب ها مربوط به میزان:

سختی فلز آن،
حفره های آن،
سوراخ ها و حفره های جانبی قطعه

است. در بیشتر موارد بهتر است برای شروع از یک قالب تک حفره ای که از فولاد نرمتری تهیه شده است استفاده کنیم تا هزینه کمتری پرداخت کنیم.

شاید تصور کنید قطعات الکترونیکی جزء گران ترین بخش های محصول شما خواهند بود اما در عمل خواهید دید که بخش های پلاستیکی، بخاطر قیمت بالای قالب های تزریق پلاستیک هزینه زیادی را به شما تحمیل می کنند.

 

هزینه هر قطعه = هزینه مواد اولیه + هزینه ماشین کاری\تعداد قطعات + هزینه های ساعتی\زمان تولید

 

تعیین کننده اصلی هزینه تزریق پلاستیک، هزینه ماشین کاری و در واقع هزینه ساخت قالب است. از آنجایی که ساخت قالب برای هر تیراژ به صورت محدود انجام می شود طبیعی است که هر چه تیراژ بالاترباشد، هزینه ساخت به ازای هرقطعه پایین می آید.

هزینه مواد اولیه برای ساخت هر قطعه ثابت بوده و به نسبت هزینه پایینی است. هنگام اندازه گیری وزن مدل خود برای تخمین متریال مورد نیاز حتما سیستم تزریق را هم در نظر بگیرید.

هزینه های ساعتی عبارت اند از هزینه های ماشین و نیروی انسانی. این هزینه ها مستقیما وابسته به موقعیت جغرافیایی کارگاه تولید و ابعاد قطعه تولیدی هستند(قطعات بزرگتر نیاز به فشار هوای بالاتر و ماشین های گران تر دارند).

تعیین کننده اصلی هزینه تزریق پلاستیک، هزینه ماشین کاری و در واقع هزینه ساخت قالب است. از آنجایی که ساخت قالب برای هر تیراژ به صورت محدود انجام می شود طبیعی است که هر چه تیراژ بالاترباشد، هزینه ساخت به ازای هرقطعه پایین می آید.

کنترل هزینه های سربار ، خرید مناسب ملزومات، مدیریت پروژه های ساخت و تولید ، به حداقل رساندن ضایعات و بالا بردن تیراژ تولید تا حد امکان عواملی است که می توان با تمرکز بر روی آنها به مطلوب ترین قیمت و کاهش هزینه های سرمایه گذاری شما که نوید تبادل برد برد را میدهد رسید،

برآورد دقیق هزینه ساخت تزریق پلاستیک ، یکی از مهمترین بخش ها در کسب و کارهایی که مشغول به تولید محصولات پلاستیکی با استفاده از تکنولوژی تزریق پلاستیک هستند. به همین دلیل در این مقاله تصمیم گرفتیم که روش های تخمین هزینه مورد نیاز برای تولید قطعات پلاستیکی و عوامل موثر بر آنها را مورد بررسی قرار دهیم.

 

ساخت طرح هایی با هندسه پیچیده و ریزه کاری زیاد به علت وجود فشار بالا و استفاده از دستگاه های تولید قالب مدرن بسیار آسان هستند. شما می توانید تقریبا هر طرحی را برای قطعه یا محصول خود در نظر گرفته و در مدت بسیار کمی قالب آن را در اختیار بگیرید.

در صورت طراحی قالب مطابق دستگاه تزریق خود به راحتی می توانید بهره وری دستگاه خود را بالاتر برده و در کنار آن فشار کمتری به دستگاه و قالب وارد کنید که در این صورت تولید محصول و عمر مفید دستگاه و قالب افزایش یافته و در کنار آن هزینه های شما کاهش می یابد.

طراحی قالب و ساخت حرفه ای قالب پلاستیک میزان تلفات و دور ریز آن را به میزان چشم گیری کاهش می دهد. به دلیل استفاده از قالب هماهنگ با سیستم تولید قالب و دستگاه پلاستیک کاملا با یکدیگر همسو شده و کم ترین میزان دور ریز را ایجاد خواهند کرد.

استفاده از قالب مناسب موجب عملکرد بهتر دستگاه شده و به راحتی و به شکل اتوماتیک می توانید از آن بهره بگیرید و بدین شکل دیگر نیازی به استفاده از تعداد زیادی نیروی کار و اپراتور برای تولیدات خود نخواهید داشت. در کنار این موضوع کم شدن نیروی انسانی موجب کاهش ضریب خطا شده و بهره وری تولید را افزایش می دهد.

نکته مهم دیگری نیز که باید به آن توجه شود این است که شما فقط یک بار هزینه طراحی قالب را پرداخت می کنید ولی برای تعداد بی نهایت می توانید قالب پلاستیک خود را بسازید و بدین شکل در صورت شکستن قالب و یا افزایش خط تولید دیگر نگرانی در خصوص قالب خود نخواهید داشت.

تا چندین سال قبل تولید کردن قالب های مخصوص تزریق پلاستیک علاوه بر این که بسیار سخت و طاقت فرسا بود، هزینه های بسیار سنگین و زیادی هم داشت و بنابراین تولید کنندگان ترجیح می دادند فقط زمانی از قالب های تزریق پلاستیک استفاده کنند که سفارش تولید انبوه داشتند و قرار بود از یک نوع محصول چند صد نمونه تولید کنند. ولی امروزه و با پیشرفت تکنولوژی ها، کار ساختن قالب های تزریق پلاستیک نیز بسیار آسان تر شده است. جنس این قالب ها معمولاً از فولاد بسیار مقاوم یا آلیاژ های ترکیبی مس و برلیم و یا آلومینیوم های مقاوم است.

مهم ترین نکته ای که در انتخاب جنس قالب باید به آن توجه کرد، انتخاب جنس قالبی است که صرفه ی اقتصادی داشته باشد. هزینه ی تولید و ساخت قالب های فولادی بالاتر از قالب های دیگر است، ولی چون فولاد عمر و دوام بسیار بیشتری نسبت به فلز های دیگر دارد، دیر تر فرسوده خواهد شد و می توان مدت بسیار طولانی تری از این قالب ها استفاده کرد.
هزینه ی تولید و آماده سازی قالب های آلومینیومی بسیار پایین تر است و امروزه این قالب ها بیشتر مورد توجه تولید کنندگان قرار گرفته اند. آلومینیوم ها به دلیل اینکه به سرعت حرارت خود را از دست می دهند و سرد می شوند، فرایند تولید کوتاه تر و سریع تری دارند. برای افزایش مقاومت و ماندگاری قالب های تزریق آلومینیومی می توان سطح آن ها را با لایه های فایبرگلاس به طور کامل پوشاند و تقویت کرد.

 

به عنوان مثال:

فرض کنید که شما در حال طراحی یک قطعه بهینه برای تزریق پلاستیک هستید، این قطعه ابعاد ۲۰۰*۲۰۰*۴ میلیمتر داشته و وزن آن حدود ۵۰ گرم است.

برای یک قطعه با این ابعاد ، هزینه ساخت قالب حدود ۳۰۰۰۰دلار می شود. این قطعه یک ابزار خانگی است و هزینه مواد اولیه آن به نسبت پایین است. هزینه حدودی یک ترموپلاستیک مناسب – مثل ABS یا HDPE گرید بالا – حدود ۱۰دلار به ازای هر کیلوگرم است.

زمان چرخه تولید را می توان به طور متوسط ۸۰ ثانیه درنظر گرفت در نتیجه هر ساعت حدود ۴۵ قطعه تولید می شود. جمع هزینه ساعت کار ماشین و نیروی انسانی حدود ۳۰دلار است.

زمینه ساخت هر قطعه تا تیراژ ۵۰۰۰ به سرعت کاهش پیدا کرده و برای بالای ۲۰۰۰۰ قطعه به میزان ثابت حدود ۲دلار می رسد. برای حجم های پایین تر هزینه ساخت کاملا وابسته به هزینه ساخت قالب تزریق پلاستیک است. برای مثال اگر تیراژ تنها ۱۰۰۰ قطعه باشد هزینه ساخت هرکدام حدود ۳۰دلار می شود.

با ساده کردن طرح قطعه می توان از پیچیدگی قالب کاست و هزیه را تا حد قابل توجهی کاهش داد. این کاهش هزینه تزریق پلاستیک در تیراژهای پایین (بیش از ۱۰۰۰ قطعه) را به نسبت به صرفه می سازد.

 

همچنین شما میتوانید برترین دوره طراحی قالب های تزریق پلاستیک، به کمک دو پلاگین مولدورکس و اسپلیتورکس در سایت مشاهده کنید.جهت ورود به صفحه دوره طراحی قالبهای تزریق پلاستیک کلیک کنید.

 

Top